1 av 2
Mer än var tionde företag i Östergötland uppger att de till och med förlorat kunder på grund av tågförseningarna. Foto: Maria Turdén/P4 Östergötland
2 av 2
Östergötland

Färre kunder på grund av tågkaoset

Vinterns tågförseningar har påverkat de östgötska företagen negativt. Enligt Östsvenska Handelskammaren uppger över 80 procent av företagarna att de drabbats av förseningarna. 

I den så kallade näringslivsbarometer som Östsvenska Handelskammaren presenterar idag målas en ganska positiv bild av framtiden upp.

84 procent av de tillfrågade företagen säger sig vara på väg uppåt i konjunkturcykeln. Det är en nedgång med 7 procent jämfört med den förra mätningen, men samtidigt den näst högsta siffran sedan mätningarna inleddes i januari 2010.

När det gäller vinterns många försenade och inställda tåg är dock företagarna inte lika positiva. 81 procent av det tillfrågade företagen uppger att de förlorat både tid och produktivitet på grund av förseningarna. 41 procent säger att de förlorat pengar på kommunikationsproblemen och 12 procent att de till och med förlorat potentiella kunder på grund av de försenade tågen. 

 – Vi ser mycket allvarligt på situationen och gör vad vi kan för att påverka beslutsfattare, både regionalt och nationellt, att fatta nödvändiga beslut, säger Östsvenska Handelskammarens vd Jonas Sjöbom. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".