1 av 2
På Skarphagsskolan i Norrköping visste barnen vad Bris står för. Foto: Sofia Strindvall/ P4 Östergötland
2 av 2
Tindra Willén, Tilda Lindgren, Hannes Flood och Jakob Olssonpå Skarphagskolan
Norrköping

Bris-telefonen ringer som aldrig förr

Fler än någonsin kontaktar Bris
1:36 min

Under förra året kontaktade fler barn än någonsin Bris. Om det beror på att fler känner till Bris eller om fler mår dåligt går inte att svara på. På Skarphagskolan i Norrköping vet i alla fall eleverna vad Bris är.

– Det står för Barnens rätt i samhället. De ska få gå i skolan och behandlas bra, säger åttaårige Jakob Olsson på Skarphagsskolan i Norrköping.

Enligt den årliga Brisrapporten som presenterades i Norrköping idag kontaktade närmare 24 000 barn och ungdomar Bris under förra året. Det är en ökning med omkring 2000 jämfört med året innan.

Om man räknar in de barn och ungdomar som utnyttjat Bris diskussionsforum på nätet blir siffran över 52 000 och det är den högsta siffran i organisationens historia.

– Det är svårt att säga om det beror på att fler barn förstår att vi finns eller om det är så att barn har haft större behov av att kontakta Bris, säger Lena Karlström, Brisombud i Norrköping.

De ämnen som flest barn vill prata om är skolan, kompisar och mobbning, och så såg det ut även 2009.

Med anledning av att Bris fyller 40 år i år har man även valt att lyfta fram några temaområden, som har varit bland de vanligaste under hela denna tid: fysiskt och psykiskt våld samt sexuella övergrepp.

– Det gav mig en tankeställare. Det har gått 40 år sedan Bris startade och på vissa sätt står vi fortfarande på samma fläck, säger Lena Karlström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".