Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio
linköping

Betongvägar kan vara bättre än asfalt

Betongvägar kan avge färre partiklar
1:39 min

Problemen med partiklar skulle kunna minska om andra typer av vägmaterial än asfalt användes. På VTI i Linköping ska man nu börja mäta hur mycket partiklar som alstras från betongmaterial jämfört med asfalt.

I en hallbyggnad på VTI finns ett laboratorium med en sex meter rund vägbana. En elmotor driver fyra armar där hjul finns fastmonterade.

De fyra dubbdäck som sitter på just nu ska köras längs en betongbeläggning och sedan mäter man hur mycket partiklar som lösgörs till luften, i studien ingår också att mäta hur mycket vägbanan slits.

Man vet hur mycket och vilken typ av partiklar som lossnar från asfalt men inte från betong. Mätningar i fält tyder på att det blir en mindre mängd partiklar från betongvägarna.

För att veta säkert och kunna utesluta andra ämnen som finns i utomhusluften måste man dock göra testerna i en kontrollerad laboratoriemiljö. Sen kan man jämföra olika material med varandra, berättar Mats Gustafsson, forskare på VTI.

– Halterna som bildas här inne har ju ingenting med verkligheten att göra, utan vad vi tittar på är ju relativa jämförelser mellan olika beläggningar och däck.

Det farliga med partiklar som är mindre än tio mikrometer, är att de tar sig in i blodomloppet via lungorna och kan orsaka andningsproblem, även immunförsvaret kan försvagas.

Ur hälsosynpunkt skulle färre partiklar i luften därför kunna vara av stor betydelse, säger Anders Ljungman som forskar om partiklarnas medicinska effekter vid Linköpings universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".