I framtiden kan spårvägen till Hageby komma att fortsätta ända till Söderköping. Foto: Maria Turdén.

"Spårväg till Söderköping fullt möjlig"

"Om det är fem, tio eller femton är framåt i tiden går inte att säga"
2:24 min

Det är fullt möjligt att bygga en spårvägsförbindelse mellan Norrköping och Söderköping. Det beskedet lämnade politiska företrädare för de båda kommunerna idag.

– När man planerar hur vi ska använda marken mellan oss måste vi lägga reservat för spår i framtiden. Och då måste vi planera idag. Om det sedan är fem, tio eller femton år framåt i tiden går inte att säga, säger Eva Andersson (S) kommunalråd i Norrköping.

I den idéstudie som presenterades idag utgår man ifrån att spårvägen ska gå bredvid eller på nuvarande E22:an, förutsatt att E22:an får en ny sträckning. 30 minuter ska det ta mellan städerna och snitthastigheten blir 70 km i timmen.

Idag pendlar runt 4000 personer mellan städerna, de flesta med bil. Kommunstyrelsens ordförande i Söderköping, Magnus Berge (C), säger att en spårväg kommer att locka fler att resa kollektivt och uppmuntra till fler resor överhuvudtaget mellan städerna.

– Vi har ju planer på att bygga ut städerna åt varandras håll och då kommer ju att befokningsunderlaget för pendling att stiga ytterligare. Dessutom vet vi ju av erfarenhet att spårbunden trafik är mer populärt och uppfattas som mer komfortabelt som färdmedel. 

Kostnaden beräknas hamna kring 590 miljoner kronor.

– Det är ju stora investeringar, men de ska slås ut på många år och det fordras ju inte bara insatser från kommunerna utan det krävs ju både en regional och nationell satsning. 

 

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".