Kimstad

Skärpta krav efter Kimstadolyckan

1:52 min

Tågtrafiken borde ha stängts av medan banarbetet pågick. Det konstaterar Trafikverket i sin utredning om tågolyckan i Kimstad i höstas. Vid olyckan omkom en passagerare och sjutton personer skadades.

Det var en söndagskväll i mitten av september förra året som ett X2000-tåg på väg från Stockholm till Malmö kolliderade med en traktorgrävare i höjd med Kimstad mellan Norrköping och Linköping.

Arbetsfordonet höll på med grävarbete bredvid spåret och vid kollisionen slets stora revor upp i flera av tågvagnarna. Av de 244 passagerare som fanns på tåget skadades 17 och en 24-årig kvinna omkom.

Utredningen visar på flera brister men framförallt att entreprenören inte följde de säkerhetsföreskrifter som säger att trafiken ska stängas av om ett arbete ska utföras som riskerar att komma alltför nära trafikerade järnvägsspår.  Jörgen Niklasson är produktionschef på Trafikverket:

– När vi har ett tungt redskap vid ett tågspår, då ska det spåret stängas av för trafik och det var inte gjort i det här fallet, konstaterar han.

Med anledning av detta kommer Trafikverket se över sina regelverk och samtidigt kommer de att förtydliga sina kraven mot entreprenörerna säger Jörgen Niklasson.

Verket vill också höja kraven på utbildning för förare av tunga arbetsfordon i anslutning till järnvägsspår och införa någon form av förarbevis.