1 av 7
2 av 7
3 av 7
4 av 7
5 av 7
6 av 7
7 av 7
Grafik: Martin Thelander/SR
Östergötland

Tågolycka för miljoner när fel inte lagades

Lars Yngström: ”Det här var ingen överraskning”
2:08 min

Ett fel på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik blev liggande i nästan ett år. Trots att Trafikverket kände till problemet blev felet inte åtgärdat. Till sist spårade ett av tågen ur.

- Jag kan ju citera den lokförare som körde den gången. När jag kom ned till olycksplatsen så stod vi och pratade och det första han säger är "jag är inte förvånad". Det är ju fler av mina kollegor som inte är förvånas över att det här till slut hände, säger Urban Lavén, olycksutredare på Tågab, det företag som körde tåget.

Den 20 maj förra året spårade ett godståg ur på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik. Inga personer skadades men över hundra meter spår förstördes och banan fick stängas för trafik i cirka två veckor. Olyckan kostade Trafikverket cirka fem miljoner, vilket motsvarar en femtedel av underhållskostnaden av banan förra året.

Trafikverkets egen utredning ger verket skulden för händelsen. Tio månader tidigare upptäcktes fel på spåret där olyckan skedde. Träsliprarna som håller ihop rälsen var ruttna men någon åtgärd blev inte rapporterad.

- Tjustbanan är bitvis en dålig bana med alltså ett stort undehållsbehov. Det här var ingen överraskning och vi för en dialog med Trafikverket. Vi vet att man internt där vill ha större anslag till slipersbyten men att det prutas ned. Jag hoppas det är slut med det nu, säger Lars Yngström, vd på Tågab.

Utredningen visar att de ruttna träsliprarna orsakade olyckan. Men Trafikverket hävdar nu att det inte fanns några fel på spåret.

- Verkligheten är ju så att vi har bytt sliprar på det här partiet men av dagsläget okänd orsak så har åtgärden inte blivit rapporterad i systemet av vår entreprenör. Vi har själva inte uppmärksammat det här så tyvärr har det brustit i det här men sliprarna byttes inom en månad från att besiktningsanmärkningen noterades, säger Jonas Bruce, planerare på Trafikverket.

Men alla sliprar blev faktiskt inte bytta där olyckan skedde. Det berättar Strukton Rail som då skötte underhållet på uppdrag av Trafikverket.

- Det kvarstår arbeten som vi bedömde då behövde göras. Vi kan inte släcka en anmärkning som inte är färdiggjord, säger Sven Kristiansen på Strukton Rail.

Bakgrund till tågolyckan

7 juli 2009: Sträckan kontrolleras av en besiktningsman. På en sex kilometer lång sträcka hittas ruttna träsliprar som behöver bytas. Bytet bör ske senast den 15 oktober 2009.

1 oktober 2009: Ett nytt företag tar över underhållet av Tjustbanan.

15 oktober 2009: Felet kvarstår.

23 april 2010: En ny besiktning görs av banan, men inga fel hittas på spåret. Trots att felet från 2009 inte är åtgärdat.

20 maj 2010: Ett godståg lämnar Västervik på väg mot Värmland. Strax norr om Gamleby, där felet finns rapporterat, spårar tåget ur med sex av de sista vagnarna. Kostnaden att återställa banan går på cirka 5 miljoner kronor.

11 oktober 2010: Trafikverkets utredning av olyckan visar att Trafikverket inte åtgärdat felet med dåliga sliprar. Utredaren föreslår att Trafikverket ser över sina rutiner och om pengar saknas till att åtgärda fel bör man överväga att stänga banan för trafik.

Källa: Trafikverkets utredning

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".