1 av 2
I maj förra året spårade ett godståg ur på Tjustbanan. Urspårningen skedde på den plats där ett fel rapporterats, men inte åtgärdats. Foto: Urban Laven/Tågab
2 av 2
Betty Malmberg (M)
SR granskar järnvägen

Krav på bättre kontroller

”Vi måste öka tillsynen och inspektionerna”
0:42 min

Efter de senaste avslöjandena i Sveriges Radios granskning av bristerna i det det svenska järnvägsunderhållet kräver nu riksdagsledamoten Betty Malmberg (M) från Östergötland bättre säkerhetskontroller.

Under gårdagen kunde P4 Östergötland berätta hur ett fel på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik blev liggande i nästan ett år. Trots att Trafikverket kände till problemet blev felet inte åtgärdat och till sist spårade ett tåg ur.

– Vi måste öka på tillsynen och inspektionerna av banorna så att vi får en bättre kontroll på hur läget ser ut, säger Betty Malmberg (M) riksdagsledamot från Östergötland idag.

Under gårdagen kunde vi också berätta att all trafik på Tjustbanan fick ställas in i början av maj efter att närmare 70 akuta fel upptäckts vid en vanlig rutinkontroll.

– Så här grava fel, 67 stycken, ska ju inte kunna upptäckas vid en rutinkontroll. Det, tycker jag, är ett signum för att man kanske måste göra tätare kontroller när underhållet är så kört i botten.

Är kontrollerna inte tillräckliga, är det det du säger?

– Jag tror att det är mycket möjligt att man måste se det så.

Bakgrund till tågolyckan

7 juli 2009: Sträckan kontrolleras av en besiktningsman. På en sex kilometer lång sträcka hittas ruttna träsliprar som behöver bytas. Bytet bör ske senast den 15 oktober 2009.

1 oktober 2009: Ett nytt företag tar över underhållet av Tjustbanan.

15 oktober 2009: Felet kvarstår.

23 april 2010: En ny besiktning görs av banan, men inga fel hittas på spåret. Trots att felet från 2009 inte är åtgärdat.

20 maj 2010: Ett godståg lämnar Västervik på väg mot Värmland. Strax norr om Gamleby, där felet finns rapporterat, spårar tåget ur med sex av de sista vagnarna. Kostnaden att återställa banan går på cirka 5 miljoner kronor.

11 oktober 2010: Trafikverkets utredning av olyckan visar att Trafikverket inte åtgärdat felet med dåliga sliprar. Utredaren föreslår att Trafikverket ser över sina rutiner och om pengar saknas till att åtgärda fel bör man överväga att stänga banan för trafik.

Källa: Trafikverkets utredning

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".