Skolor uppmanas att planera schemat efter bussturer och arbetstider på andra arbetsplatser

Sedan i höstas går det färre bussar i Östergötland.
På många håll har indragningarna gett upphov till protester från resenärer, inte minst från skolelever.
Nu uppmanas länets kommuner att börja planera skolscheman ihop med kollektivtrafiken och med företag i skolornas närhet.
Allt för att få busstiderna att stämma bättre.

Sen i höstas går det 13 procent färre bussturer i Östergötland.
I och med hösttidtabellen är den största besparingen på tio år i kollektivtrafiken i länet ett faktum. Och det har märkts på många håll.
Östgötatrafiken har tvingats lägga in fler turer bland annat i Linköping och Norrköping där bussar blivit så fulla så folk fått stå i gångarna.
Skolelever i Vadstena, Mjölby och Motala måste resa mycket tidigt till skolan eller vänta i timmar innan lektionerna börjar. Men det hoppas Sten-Anders Hofvendahl ska vara löst till höstterminen med samplanering.
Några kommmuner har fått köpa egen trafik till grannkommunen.
Som Valdemarsvik och Åtvidaberg -fem dubbelturer om dan på vardagar, det kostar Åtvidaberg 1,2 miljoner kronor per år bara för sin del av sträckan.
Kinda och Ydre diskuterade också att köpa egen busstrafik mellan kommunerna. Men det blev för dyrt, säger Ydres kommunchef Per Fransson.
Men Sten-Anders Hofvendahl, som är en av dem som från allra första början i planeringen drar upp riktlinjerna för länets kollektivtrafik, han är trots allt rätt nöjd med de stora förändringarna från i höstas.