1 av 2
Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket. Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX
2 av 2
Robert Hellström. Foto: Transportstyrelsen
SR granskar järnvägen

Trafikverket: Vi ska dra lärdomar

Gunnar Malm: "Det är ett komplicerat system"
1:59 min

Trafikverket säger att man ska utvärdera den kritiserade satsningen på ett nytt signalsystem på järnvägen. Men planerna ligger fast att bygga ut systemet på fler sträckor.

– Vi måste få ett harmoniserat signalsystem över hela Europa. Järnvägen är ju uppdelad i nästan 20 olika signalsystem. Det innebär att ett tåg inte kan passera gränsen utan att byta utrustning och förare, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

Trafikverket inför ett nytt signalsystem på järnvägen som heter ERTMS. Men satsningen har mött skarp kritik från tågföretagen. Dels för att systemet och alla funktioner inte har varit färdiga när sträckor och tåg har utrustats och dels för att trafiken och kunder drabbats av stora störningar.

– Det är självklart att det är ett komplicerat system, det är ju ny teknik. Vi har ju som känt är haft en del problem framförallt i kommunikationen mellan loken och infrastrukturen. Nu fungerar Botniabanan väl tycker vi, säger Gunnar Malm.

Trafikverket har beslutat att skjuta fram införandet med några år, men planen att utrusta Södra stambanan, en av landets hårdast trafikerade järnvägar, ligger fast.

– Vi stannar upp lite grann nu och drar erfarenheter av Botniabanan, Ådalsbanan och Västerdalsbanan. Vi drar lärdomar innan vi går vidare, säger Gunnar Malm.

Man pratar ju redan nu om södra stambanan, när blir det projektet verklighet?

– De ursprungliga planerna var att det skulle vara klart 2020-2021. Det håller vi fortfarande kvar. Tanken var att börja 2014 men vi vill invänta erfarenheterna från Ådalsbanan, Botniabanan och Västerdalsbanan och göra en sammanställning innan vi sätter igång. Mycket tyder på att vi kommer att skjuta det här på ett par år, men inte sluttidpunkten, förklarar Gunnar Malm.

Det har pratats om 2016-2017, ligger de tankarna kvar?

– Ja, det låter som rimliga starttidpunkter.

Problemen som finns med ERTMS i dag ska även vara på väg att lösas.

– Det kommer ju väldigt snart att finnas system med fullständig funktionalitet och då ser inte jag några hinder att rulla ut det på bred front, säger Robert Hellström på Transportstyrelsen.

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".