Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) Foto Bertil Ericson / SCANPIX
SR granskar järnvägen

Ger inga besked till tågföretagen

Infrastrukturministern: "Någon måste börja"
2:25 min

Det nya signalsystemet ERTMS ger ökade kostnader för tågföretagen att bedriva trafik. Vilket kan ge både dyrare tågbiljetter och mer gods på vägarna. Men frågan är om tågföretagen kan räkna med någon kompensation.

– Det är klart att det är en tillkommande kostnad för tågoperatörerna, det här med att man inte omedelbart får någon effekt. Men att trafikera exempelvis Botniabanan som är en ny sträckning där skapas ju affärsmöjligheter. Men det är klart att det här är en tillkommande kostnad, säger Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket.

Sverige följer EU:s beslut att införa ett nytt signalsystem på järnvägarna som heter ERTMS. Men systemet gör det mycket dyrare för tågföretagen, som måste utrusta varje fordon för upp till tio miljoner kronor för att få fortsätta köra. Trafikverket får å sin sida sänkta underhållskostnader med upp till 300 miljoner per år. Tågföretagen anser att staten borde finansiera utrustningen ombord på tågen. Men den frågan hamnar inte på Trafikverkets bord, enligt Gunnar Malm.

– Jag har att förhålla mig till det beslut som är fattat i dag och politikerna har fattat beslutet att operatörerna ska bära sina kostnader och infrastrukturhållarna ska bära sina kostnader i detta, säger Gunnar Malm.

I Sverige finns i dag cirka 1 500 fordon som måste byggas om. En kostnad för de svenska tågföretagen på mellan 2 till 3 miljarder kronor. EU har tidigare gett ett bidrag för ombyggnad på 75 000 euro, men som bara täckt en liten del av kostnaden.

Mindre tågföretag riskerar nu att slås ut och mer gods hamna på vägarna. Frågan är om staten tänker ge stöd till tågföretagen.

– Det är nästan alltid så att den som går först in i någonting nytt inte själv får direkt tillbaka de positiva effekterna. Men någon måste börja. När det här är färdigt det är då man ska se den stora fördelen med det och det är väl den stora utmaningen att tänka långsiktigt och tänka här och nu, säger infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

Men infrastrukturministern ger inga besked om tågföretagen får några pengar.

– Det finns möjlighet att få en del eller hjälp till betalning via EU men inte för de minsta. Det här är något vi har tittat på om Trafikverket kan vara en samlande part och göra den större hanteringen och sedan fördela ut. Men jag tycker det är viktigt att vi ser och hör problematiken och att vi löser det gemensamt. För egentligen så är de flesta ändå för det som ska bli bra till slut, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".