ERTMS:s fördelar är överdrivna anser SJ när det gäller möjligheten att köra fler tåg. Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Miljardsatsning ger små fördelar

SJ: "Vi ser i dagsläget ingen ökad kapacitet"
2:02 min

Trafikverkets mångmiljardsatsning på ett nytt signalsystem sägs göra det möjligt att öka kapaciteten och köra fler tåg. Kritikerna hävdar dock att fördelarna är överdrivna.

– Om vi skulle ha nya höghastighetståg så skulle vi lösa en väldigt stor del av kapacitetsproblemen. Bygga dubbelspår och fler förbigångsspår på olika delar längs södra stambanan. Här finns det mycket att göra som kan öka kapaciteten. Men tills detta sker så kommer att ändra signalsystemet inte att hjälpa. Vi ser i dagsläget inte ökad kapacitet med den nivå som kommer att införas i Sverige, säger Björn Westerberg, som ansvarar för nya signalsystem på SJ.

Trafikverket inför nu ett nytt signalsystem på järnvägen som heter ERTMS. En satsning som kommer att kosta 30 miljarder. Om fem år ska södra stambanan utrustas, en av landets hårdast trafikerade järnvägar. En av fördelarna sägs vara att signalsystemet kan öka kapaciteten.

– Tar man till exempel södra stambanan så med ERTMS på plats så ökar dels säkerheten mellan tågen, men man kan också öka kapaciteten eftersom du med större säkerhetsmarginaler kan ha flera tåg som dessutom kan gå snabbare. Det är ju i grunden bra, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M).

Men frågan är hur mycket fler tåg det verkligen blir. Att utrusta södra stambanan beräknas kosta fem miljarder. Men möjligheten att köra fler tåg med systemet är små, berättar Oskar Fröidh, järnvägsforskare på KTH.

– Vi får en ökad kapacitet med ERTMS men den är marginell. Det kanske handlar om mellan tio och tjugo procent jämfört med om vi bygger nya spår. Bygger vi dubbelspår där vi har enkelspår kanske vi får 400 procent, säger Oskar Fröidh.

Simuleringar visar att kapaciteten endast ökar marginellt med ERTMS. De åtgärder som kan öka kapaciteten går även att göra med dagens signalsystem. Fördelen är att åtgärderna blir billigare med ERTMS, men å andra sidan kostar systemet flera miljarder att införa.

– Vi bör fortsätta inom järnvägssektorn att utveckla ERTMS så att kapacitetsvinsterna kan bli större, säger Oskar Fröidh.

Men Trafikverket hävdar att det ändå finns kapacitetsvinster med ERTMS.

– Verkligheten får visa vad som är sant. Rent teoretiskt borde det bli det enligt våra beräkningar. Men jag tror att man måste in i full verksamhet för att se hur det blir. Men enligt våra beräkningar finns det en potential, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".