Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Linköping

Pengar ger förtur till vägbyggen

Uppdaterat måndag 4 juni 2012 kl 09.35
Publicerat måndag 4 juni 2012 kl 07.09
"Samhällsviktiga byggen puttas ut"
(1:35 min)
Vägbygge. Foto: Scanpix.

Ekonomiskt svaga kommuner drabbas när rika kommuner köper in sig i kön för regeringens nationella plan för prioriterade vägbyggen. Det visar forskning vid VTI.

Forskaren Jan-Erik Nilsson på Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping har granskat regeringens infrastrukturplan. Han har flera  exempel på, projekt som fått högre prioritet efter att de berörda kommunerna och regionerna gått in med pengar och medfinansierat projekten.

Detta leder till att samhällsviktiga infrastrukturprojekt tvingas vänta medan olönsamma vägprojekt går före, menar han.

– Det är ofta det som händer, det är någonting som inte ligger i någon plan och så vill en kommun eller region få vägen byggd och för att kunna få det så kanske man bidrar med visst belopp och då puttar man ut någonting annat. 

I vanliga fall är det samhällsnyttan och lönsamheten av ett vägbygge som avgör hur snabbt projektet ska påbörjas. Men så är det inte alltid.

2008 införde regeringen systemet med medfinansiering av projekten. Tanken var att få in mer pengar för alla de hundratals projekt och planer för nya vägar runt om i landet som borde byggas.

Systemet verkar ha gett en hel del pengar till statskassan, men nackdelen är att kommuner som är ekonomiskt resursstarka kan erbjuda mer pengar och därmed köpa sig före i kön, menar Jan-Erik Nilsson. Regeringens plötsliga beslut att prioritera bygget av tågtunneln under Göteborg och som beräknas kosta 20 miljarder kronor, är ett sådant exempel.

– Det mest slående exemplet i den senaste planeringen var det som man kallar Göteborgspaketet, som man lade in i ett väldigt sent skede, då puttar man ut någonting annat på slutet av det här planen.

När Trafikverket väljer att satsa på ett miljardprojekt så hamnar andra projekt längre ner på prioriteringslistan. Jan-Erik Nilsson ser risken med den utvecklingen att infrastrukturen i kommuner som inte har de ekonomiska musklerna blir eftersatt. 

 – Om man tränger undan såna projekt till förmån för de som kan betala då inträffar just det, det är det som är risken med den typen av lösningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".