1 av 2
Tätortsbuss i Linköping. Foto: Madelene Szabó/Sveriges Radio.
2 av 2
Pendeltåg i länet. Foto: Östgötatrafiken
KOLLEKTIVTRAFIK

Låg prisökning hos Östgötatrafiken

"Vi har kunnat hålla priserna på en ganska låg nivå"
1:34 min

Prishöjningarna på biljetter hos Östgötatrafiken har varit lägre än för övriga kollektivtrafikbolag i Sverige de senaste tio åren. Snittet för landet är en ökning på 43 procent och i länet på 15 procent.

Ekot har gjort en undersökning där de jämfört länskort som gäller i trettio dagar, och i stort har prisökningen legat på 43 procent - högre än både konsumentprisindex och inflationen. Men i Östergötland hamnade ökningen på bara 15 procent.

– Dels har vi haft upphandlingar i början av den här mätperioden som har stabiliserat priset redan då. Sen har vi haft ett antal politiska beslut under den här tiden som gjort att vi kunnat hålla priserna på en ganska låg nivå, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Så det är ett aktivt beslut att hålla priserna låga?

– Ja, dels är det ett aktivt val att man försöker hålla ner priserna, sen har man gjort en del trafiksatsningar som resenärerna tycker om, och resandet har ökat trots att vi gått igenom en lågkonjunktur de här åren.

Investeringarna Mattias Näsström pratar om är bland annat nya pendeltåg och dubbeldäckare, samt ett nytt biljettsystem och sätt för att få bort kontanthanteringen ombord på fordonen.

Höjda priser är inte enda vägen att gå för att ha råd att investera, enligt Mattias Näsström. De andra två sätten är att be om mer pengar från landstinget, eller att skära ner på trafikutbudet, till exempel att minska ner på olönsamma linjer. Men en prishöjning är faktiskt på gång till hösten.

– Vi kommer att genomföra höjningar den första september och framför allt i tätortstrafiken, eftersom den är inte höjd på fem år. Förra året höjde vi på expresstrafiken, eller länstrafiken, eftersom vi satt in nya tåg och nya expressbussar. Där man gör kvalitetshöjningar kan man också höja priset lite grann, säger Mattias Näsström.

Kostnaden för ett 30-dagarskort för hela länet hos Östgötatrafiken är 1025 kr i år. Det är ungefär i mitten, jämfört med de andra länen. Genomsnittskostnaden i riket är 1163 kronor, medianen är 1120 kronor.

Mattias Näsström på Östgötatrafiken tycker att priserna är skäliga.

– Ja, vi tycker faktiskt det. Det är givetvis upp till kunderna att avgöra, men vi tycker att det är rimligt, säger han.

Vad tycker då resenärerna om Östgötatrafikens priser? Vi frågade några på Linköpings resecentrum.

– Priserna är okej tycker jag, sa en av dem.

Reser du mycket?

– En del. Varje vecka i alla fall.

Hur tycker du att kollektivtrafiken fungerar här?

– Jag är från Stockholm och kan jämföra, och här fungerar den bra tycker jag.

Om man jämför med andra län som liknar Östergötland till storlek och befolkningsmängd, såsom Jönköping, Örebro, Uppsala, Västmanland och Sörmlands kollektivtrafik är Östgötatrafiken tredje dyrast.

Mattias Näsström tycker dock att det är svårt att jämföra olika läns kollektivtrafik och priser eftersom att det ser så olika ut geografiskt och demografiskt.

– Det vi har i Östergötland är två stora städer, Linköping och Norrköping, i närheten av varandra, och vi har ett ganska väl utbyggt pendeltågssystem med 20-minuterstrafik och vi har expressbussar. Många av de andra länen här kanske har en stor centralort, vi har två.

Madelene Szabó
madelene.szabo@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".