Foto: Johan Nilsson/Scanpix
Linköping/Mjölby

Bixia anklagas för oseriös försäljning

Påflugna säljare som ljuger
2:12 min

Påflugna säljare som ljuger. Så beskrivs elbolaget Bixias dörrknackande säljare. Trots att bolaget, som bland annat ägs av Tekniska Verken i Linköping och Mjölby-Svartådalen Energi, lovade att sluta med bedrägliga säljmetoder så har det fortsatt i år.

Studenten Marcus Gillström som bor i Uppsala fick en kväll för två veckor sen besök av två försäljare som knackade på.

– De sa att från första juli i år skulle de ta över elförsörjningen i huset.

Det som försäljarna påstod, att hyresvärden byter elbolag och att Marcus då också behöver byta till Bixia, är inte sant. Försäljarna ville också först se Marcus elfaktura och sedan hans legitimation. Han sa nej till båda sakerna.

– Då blev en av de här männen pedagogisk. Han sa att då har du fram till juni att bestämma dig. Och gör du inte det så kommer du att drabbas av en straffavgift på 3.200 kronor. Det var någonstans där jag fattade att det inte var jätteseriöst. Det var väldigt märkligt, säger Marcus Gillström.

Han anmälde därför elbolaget Bixia till Konsumentverket. Och han är inte ensam om det. Bara de senaste två månaderna har fyra personer anmält elbolagets säljmetoder till Konsumentverket. En beskriver det som "påflugna säljare som ljuger".

I december tecknade en kvinna i Uppsala sett elavtal med Bixia efter att ha blivit lurad på ett liknande sätt som Marcus Gillström beskrev. Då sa Bixias försäljningschef Joakim Borén att de här säljmetoderna skulle stoppas.

– Har det blivit fel är vi de första att beklaga det. Vi gör det bästa för att rätta till det. Men det blir fel vid väldigt få tillfällen.

Men det har hänt i flera fall att Bixias försäljare har beskrivits som skumma bedragare som ljuger. Varför har ni inte lyckats sätta stopp för det?

– Jag skulle säga att vi har lyckats sätta stopp för det i en väldigt stor omfattning. Senaste gången vi hade ett liknande fel så har vi gjort en rad åtgärder. Jag tror att de har slagit väl ut. Men fortfarande händer det att säljpartners som vi använder kommunicerar på ett felaktigt sätt, säger Joakim Borén på Bixia.

– Bixia borde värna mer om sitt varumärke. Det här är inte direkt något som styrker dem. Jag kommer aldrig sluta avtal med dem, säger Marcus Gillström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".