Östergötland

Reklampelare försvinner

"Vi satsar väldigt stort på det digitala formatet"
1:26 min

I sommar förändras den svenska reklamstadsbilden när de klassiska höga, smala reklampelarna som står i en trekant, plockas bort. Det är reklamföretaget Clear Channel som nu plockar ner pelarna för att i stället satsa mer på nya reklamlösningar.

Den höga trekantsdesignen kom till i början av 60-talet men ersätts alltså nu av reklamaffischer med glas och ram som är belysta bakifrån. De pelare som nu tas bort sattes upp i början av 90-talet. Men det är inte säkert att det kommer en ny reklamskylt där de gamla pelarna tas bort.

– I takt med att vi utvecklar och satsar på nya lösningar behöver vi ta bort lite av det gamla, säger Anders Ragnarsson, marknads- och försäljningsdirektör på Clear Channel

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".