1 av 2
Hans-Erik Johansson från Lions i Vreta Kloster jobbar på marknadskansliet. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 2
Sophie Larsson med sonen Anton. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
Linköping

Lokal marknad ett svar på storhandel

1:42 min

Just nu är det högsäsong för lokala marknader och besökarna strömmar till de flesta i länet. Trenden är att det småskaliga och lokala blir alltmer intressant för handeln, konstaterar forskare.

Hans-Erik Johansson från Lions jobbar med Ljungsbro marknad som öppnar på fredagseftermiddagen.

Totalt drar vi in mellan 100 och 150 000 kronor de här två marknadsdagarna som dels går till Lions och dels till de lokala föreningarna. Det som Lions tjänar in går ut till behövande ändamål och olika organisationer berättar Hans-Erik Johansson.

Husbyfjöl, Svintuna, Ulrika och Vilbergs marknad är några av dem som ordnas nu i augusti-september, förutom Bondens egen marknad med närproducerad mat.

Det är svårt att hitta forskning om såna här lokala små marknader och deras utveckling. Men forskare Matilda Orth på Institutet för näringslivsforskning ser en tendens inom handeln.

– Vi har sett en lång trend med etablering av stormarknader så det här med mer småskalig produktion kan ses som ett svar på eller komplement till den utvecklingen, säger hon.

Och bara Ljungsbro marknad lockar uppåt tio tusen besökare. Ljungsbrobon Sophie Larsson med sonen Anton går gärna dit.

– När det är i ens eget samhälle är det trevligt att gå hit säger Sophie.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista