Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Erlaskolans utvecklingssamtal kritiseras

Publicerat söndag 8 september 2013 kl 11.08
"Det är de positiva bitarna som man diskuterar"
1:09 min
Åsa Björkdal, biträdande rektor Erlaskolan Östra. Foto: Yasmine Lindgren-Widholm/Sveriges Radio Östergötland

Erlaskolan Östra i Norrköping får kritik av flera föräldrar för sättet skolan organiserar elevernas utvecklingssamtal. Istället för samtal i enskilda rum görs samtalen i rum där andra familjer har sina utvecklingssamtal samtidigt.

Skolans biträdande rektor Åsa Björkdal tycker det är ett bra arbetssätt och säger att det som tas upp under samtalet inte är av känslig karaktär.

– Den diskussionen när det inte går så bra i skolan, den för vi i andra forum. Det är de positiva bitarna och den fortsatta utvecklingen som man diskuterar under det här samtalet, säger hon.

Det är inte alla föräldrar som är bekväma med att prata om sitt barns utveckling med andra familjer i närheten. P4 Östergötland har tagit del av kritik från föräldrar som inte blivit informerade om att man gör så här på Erlaskolan Östra. Åsa Björkdal lovar nu att informationen ska bli tydligare om att det går att få utvecklingssamtal i ett eget rum.

– När vi skriver inbjudan nästa gång ska vi fråga om det är okej att man sitter i den här större gruppen, eller om man vill sitta enskilt tillsammans med sitt barn, säger hon.

Yasmine Lindgren-Widholm

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".