1 av 2
Ingrid Westlund, docent i pedagogik vid Linköpings universitet
2 av 2
Karin Granbom Ellison FP
P4 Förmiddag

Fel läxor kan förstöra barns lärande

"Läxor måste anpassas till varje barn"
12 min

- Eleverna lär sig inte engelska, svenska och matte genom läxorna, det som är avgörande är lärarens insatser i klassrummet, säger Ingrid Westlund, docent i pedagogik vid Linköpings universitet. Hon har forskat om läxor i skolan och har själv arbetet som lågstadielärare.

- Om barnen inte förstår läxan och föräldrarna inte kan hjälpa till, då är läxorna riktigt dåliga, säger hon. Hon ifrågasätter också att alla elever får samma läxor. De behöver individanpassas.
Elever som inte klarar uppgifterna kommer till slut att tappa motivationen.

Men alla håller inte med om det här. Karin Granbom Ellisson är riksdagledamot för Folkpartiet och menar att läxor behövs i skolan för att öka lärandet.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".