Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Förmiddag

Fel läxor kan förstöra barns lärande

Publicerat onsdag 18 september 2013 kl 08.59
"Läxor måste anpassas till varje barn"
(12 min)
1 av 2
Ingrid Westlund, docent i pedagogik vid Linköpings universitet
2 av 2
Karin Granbom Ellison FP

- Eleverna lär sig inte engelska, svenska och matte genom läxorna, det som är avgörande är lärarens insatser i klassrummet, säger Ingrid Westlund, docent i pedagogik vid Linköpings universitet. Hon har forskat om läxor i skolan och har själv arbetet som lågstadielärare.

- Om barnen inte förstår läxan och föräldrarna inte kan hjälpa till, då är läxorna riktigt dåliga, säger hon. Hon ifrågasätter också att alla elever får samma läxor. De behöver individanpassas.
Elever som inte klarar uppgifterna kommer till slut att tappa motivationen.

Men alla håller inte med om det här. Karin Granbom Ellisson är riksdagledamot för Folkpartiet och menar att läxor behövs i skolan för att öka lärandet.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".