Lena Micko (S), Paul Lindvall (M) och Muharrem Demirok (C) är överens om tunnelalternativet. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
Linköping

Linköping vill ha tunnel för Ostlänken

Linköpings kommun förordar förslaget med en tunnel för Ostlänken och Södra stambanan fram till Glyttinge.

Det beskedet kom under förmiddagen vid en presskonferens om järnvägsutredningen för Ostlänken.

Kommunstyrelsens ordföranden, moderaten Paul Lindvall säger att tunnelalternativet är överlägset de tre övriga alternativen för järnvägssträckningen.

– Det är viktigt att tänka långsiktigt. Den lösning som väljs kommer ha en avgörande betydelse inte bara för dagens utan också för framtidens Linköping, säger han.

Kommunalrådet Muharrem Demirok (C) säger att tunnelalternativet är avgörande för att kunna utveckla innerstaden:

– Spårområden kan förvandlas till attraktiva stadskvarter med centralt belägna bostäder och arbetsplatser. Och Stångån kan utvecklas till ett mycket attraktivt vattenrum utan påverkan från järnvägen, säger han.

Osäkerheten om vad bygget slutligen kostar är stor. Trafikverket har tidigare gjort beräkningar på mellan 12 och 19 miljarder. Det beror på att de geotekniska förutsättningarna utmed sträckan inte är helt utredda. Och bygget innebär troligen stora förstärkningsarbeten.

Nästa tisdag tar kommunfullmäktige beslut i frågan och sedan ska Trafikverket  under försommaren fatta beslut om vilket alternativ de kommer att förorda till regeringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".