Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
För att avlasta järnvägsnätet med södra och västra stambanan vill regeringen bygga två nya banor för snabbtåg. Foto: Tommy Fredriksson/Sveriges Radio
Östergötland

Trafikverket vill fortsätta utreda ny stambana

I en rapport som överlämnades till näringsdepartementet i dag föreslår Trafikverket en fördjupad utredning om en ny stambana för snabbtåg från Stockholm till Göteborg respektive till Malmö.

Det har länge pratats om att Sveriges järnvägsnät är överbelastat. Under våren ska regeringen fatta beslut om en ny nationell plan för transportsystemen för perioden 2014 till 2025. För att avlasta järnvägsnätet med södra och västra stambanan vill regeringen bygga två nya banor för snabbtåg - Götalandsbanan och Europabanan.

Kostnaden för en ny stambana beräknas till mellan 110 och 170 miljarder kronor. Enligt Trafikverket kan en betydande del finansieras av banavgifter.

Satsningen bedöms också vara samhällsekonomiskt lönsam.

– Nu är det upp till regeringen att ta beslut, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm till TT.

Jönköping har tillsammans med Borås, Göteborg och Linköping bildat en organisation som ska jobba för att Götalandsbanan ska bli verklighet.

– Det här är en förutsättning för ett hållbart järnvägsnät, säger Mats Green (M), kommunstyrelsens ordförande i Jönköpings kommun, till TT.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".