Östergötland

Höjda priser orsakar problem

Andreas Green: "Man kan drabbas av en överraskning".
1:20 min

Östgötatrafikens höjning av biljettpriset för kontanta resor förra veckan har väckt reaktioner.

Enligt Andreas Green som är ordförande i Neuroförbundet i Linköping har prishöjningen ställt till det för många resenärer som åker färdtjänst och inte visste om att priset hade höjts.

– En del personer har inte mer pengar med sig än de tror det ska kosta, säger han.

Enligt Andreas Green har inte Östgötatrafiken kommunicerat sin prisförändring tillräckligt väl till dem som reser med färdtjänsten. Han menar att Östgötatrafiken har fokuserat på information i digitala kanaler. Men många som reser med färdtjänsten är äldre och de har inte samma vana att uppsöka information på Internet, säger han.

Eva Jylltorp är kommunaikationschef på Östgötatrafiken. Enligt henne har de kommuncierat brett:

– Vi har annonserat i tidningarna just för att nå dem som i första hand inte får sin information via de digitala kanelerna, säger hon.

Men det är inte bara i kommunikationen med resenärerna som Andreas Green menar att Östgötatrafiken har brustit. Det fanns även chafförer som inte visste om prishöjningen i söndags.

Eva Jylltorp säger att Östgötatrafiken informerar de företag som de anlitat via nyhetsbrev. Och nu erkänner hon att detta inte varit tillräckligt.

– Vi får se hur vi kan jobba med att nå fram ännu bättre till dem som kör färdtjänst, säger Eva Jylltorp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".