Vadstena

Vadstena satsar på marknadsföring

1:21 min

Vadstena kommun vill öka sin budget för marknadsföring från 75 000 kronor till 800 000 kronor per år. Mats Wahrén, kommunstyrelsens ordförande, tycker det är anmärkningsvärt att marknadsföringen för Vadstena tidigare nästintill varit obefintlig.

– Det är naturligtvis kopplat till att vi ska växa ganska rejält under en längre period. Då måste vi göra Vadstena känt som en boendeort, inte enbart en besöksort, säger Mats Wahrén från det lokala partiet Konsensus.

Mats Wahrén menar att de politiska ambitionerna tidigare varit så gott som obefintliga när det gäller att marknadsföra Vadstena.

Genom att föreslå en ökning på 725 000 kronor per år till marknadsföring ska kommunen sättas på kartan. Även om någon marknadsföringsplan inte är upprättad så är Mats Wahrén inne på att det ska användas till reklam. Både i närområdet men även i storstadsområdena där ifrån många flyttar till just Vadstena.

– Det är många som har hört talas om Vadstena men inte lika många som vet var Vadstena ligger. Det blir ju svårt att få folk att komma till en plats som de inte vet var den ligger.

Tror du förslaget går igenom?

– Ja, det tror jag. Det är ingen som är negativ till det.

Kommer den här satsningen innebära nedskärningar i andra delar av kommunens budget?

– Det tror jag inte.

Varifrån får ni pengarna ifrån?

– Genom att jobba smartare helt enkelt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista