Drönare Falköping Foto: Niklas Svahn / Sveriges Radio
1 av 3
Foto: Niklas Svahn / Sveriges Radio
Jens Andersson flygplatschef Malmen Foto Tahir Yousef P4 Östergötland
2 av 3
Jens Andersson flygplatschef Malmen Foto: Tahir Yousef/Sveriges Radio
Ulf Landgren, chef för Helikopterbataljonen, Foto: Tahir Yousef P4 Östergötland
3 av 3
Ulf Landgren, chef för Helikopterbataljonen. Foto: Tahir Yousef/Sveriges Radio
Linköping

Drönare allt större risk för flyget

Flygplatschef: I värsta fall är det ett flygplan som går i backen
1:54 min

I takt med att allt fler skaffar drönare för hobbyflygning ökar risken för en allvarlig olycka. En orsak är att en del väljer att flyga sin drönare i närheten av flygplatser. 

På Malmens flygplats i Linköping har man hittills i år haft två allvarliga incidenter som orsakats av drönare. Jens Andersson, chef för flygplatsen, säger att en olycka kan få förödande konsekvenser.

– I värsta fall är det ett flygplan som går i backen. Det kan innebära att flygplanet slår ner i bebyggelsen och det skulle vara katastrof. 

Intresset för drönare är mycket stort och idag går det att köpa en för bara några hundralappar.

Att flyga med drönare i de kontrollzoner som finns runt flygplatser är förbjudet. Vill man ändå göra det måste man skaffa ett tillstånd.

Trots det ökar antalet allvarliga incidenter med drönare runt landets flygplatser. Förra året inträffade en allvarlig incident med drönare. Hittills i år ligger siffran på 11. En oroande utveckling säger Ulf Landgren, chef för helikopterbataljonen i Linköping.

– Det blir jättestora konsekvenser om det händer en olycka där ett flygplan eller helikopter krockar med en drönare.

Vid det senaste tillfället flög två personer sin drönare i ett område mycket nära landningsbanan på Malmens flygplats, där flygplanen flyger mycket låg för att såsmåningom landa.

– Det var ganska nära. Det rörde sig om bara några hundra meter från landningsbanan, så det var nästan under inflygningslinjen. 

Att drönarna vid de två tillfällena upptäcktes i tid var bara tur, säger Jens Andersson. Det är mycket svårt att upptäcka föremålen med radar och att använda väktare i kontrollzonen runt flygplatsen är inte heller möjligt, menar han.

– Vi har idag inte några resurser utan det är mer tillfälligheter att vi upptäcker dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".