Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Avhoppad säljare varnar för telefonbolag

Publicerat måndag 25 januari 2016 kl 06.00
Frida: Det kändes för jävligt
(1:43 min)
Telefonförsäljare. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio
"Gamlingarna förstod inte vad de sa ja till", säger Frida som jobbade som säljare på Gothia telecom. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio.

Frida jobbade tidigare som säljare på Gothia telecom, som nu hotas av böter för vilseledande marknadsföring. Nu varnar hon för företaget.


– Ingen ska behöva bli utsatt som äldre att få ett sådant abonnemang. Jag kände mig som en maskin när jag jobbade där, säger hon. 

Frida heter i verkligheten något annat och vill inte träda fram med sin röst eller bild av rädsla för repressalier. Därför har vi i inslaget som du kan lyssna på här intill bytt ut hennes röst mot en annan persons.

Hur gick samtalen till som du ringde?

– Man berättade att de fått en pensionärsrabatt för två år sedan som de inte använt sig av. Så man ska hjälpa dem att...få tillgång till den nu. Det innebär att man gör ett muntligt avtal. Som säljare berättar man inte riktigt att det är ett avtal utan man berättar att det är en sammanfattning om att man sänker ned deras kostnader.

Så de förstår inte att det är ett avtal de ingår just då, eller?

– Nej, de flesta förstår inte det. Man gör en registrering som man spelar in, ett avtal, och ja...många säljare pratar fort och vissa är otydliga så gamlingarna förstår inte riktigt. Utan man säger till personen man ringer att "säg bara ja, så kommer du få hem papper på allt det vi pratat om", säger Frida.

Jobbet hittade Frida via en lockande annons hos Arbetsförmedlingen. Och så här säger hon idag om hur det kändes att jobba där:

– För jävligt. Det kändes bra ett tag men sen förstod jag hur företaget tänkte, att de bara ser pengar och inget annat. Jag, jag... visste inte så mycket i början eftersom jag bara fick ett manus jag skulle prata ifrån, säger hon.

Otto Larsson, sektionschef på Gothia telecom, säger att företaget nu håller på med ett svar till Konsumentverket om kritiken mot företaget.

I mitten av februari ska myndigheten bestämma hur de ska gå vidare med utredningen mot bolaget:

– Vad vi svarat är inte helt klart utan vi håller på att arbeta med det, säger Otto Larsson.

I maj förra året utfärdade Konsumentombudsmannen ett förläggande om att Gothia inte får ge intryck av att representera konsumentens nuvarande operatör och att man tydligt måste säga att man ringer från Gothia Telecom vid säljsamtal. Bryter företaget mot detta kan de bli tvungna att betala vita på 750 000 kronor.

Bolaget hette tidigare Svea telecom och dömdes 2013 av Stockholms tingsrätt att betala en halv miljon kronor i vite efter att ha ringt till nummer som var spärrade i det så kallade Nix-registret.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".