Sverigeförhandlarnas sträckning av höghastighetsbanan.
Sverigeförhandlarnas sträckning av höghastighetsbanan. Foto: Sverigeförhandlarna.
Östergötland

Här ska snabbtågen stanna

Lars Stjernkvist (S): Det blir lite hysteriskt med 350 kilometer i timmen
1:35 min

I dag presenterade sträckningarna för höghastighetstågen som ska knyta ihop Sveriges tre största städer nu presenteras. Linköping och Norrköping finns med bland stationsorterna.

Stationsorterna som finns med är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv. Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor. Med dagens förhandling, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede.

Men förhandlingsprocessen som sådan får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg. 

Beskedet möts även av kritik från bland annat Växjö, som enligt förslaget alltså inte får någon station på den nya höghastighetsjärnvägen.

"Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige. Vi står fast vid vårt underlag som vi anser är det bästa för Sverige och som gynnar människor, näringsliv och kunskapsbildning i hela landet", säger Bo Frank (M), kommunstyrelsen ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".