Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 (AW 139 SE-JRN). Foto: Johan Nilsson/TT.
Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 (AW 139 SE-JRN). Foto: Johan Nilsson/TT. Foto: Johan Nilsson/TT

Ny kritik mot Sjöfartsverkets helikoptrar

"Det var inte mycket som stämde"
1:59 min

Sjöfartsverkets nya räddningshelikoptrar får kritik i samband med insatsen vid postflygkraschen i Norrbotten i januari där två piloter omkom.

Trots att helikoptertypen sägs vara anpassad för arktiska förhållanden och ska vara i luften inom 15 minuter - så dröjde det 80 minuter, visar Sveriges televisions Uppdrag granskning.

– Ja, jag satt och tittade på specifikationerna morgonen efter på de här nya fina helikoptrarna. Det var inte mycket som stämde. Hävdar man att de här ska kunna flyga i arktisk miljö så vet jag inte vilken geografibok upphandlarna har gått efter, säger fjällräddaren Kåre Apelqvist som är kritisk.

Det var under natten till den 8 januari som det norska postflyget kraschade i närheten av sjön Akkajaure. En av Sjöfartsverkets nya italienska helikoptrar, en Augusta Westland AW 139 på marken i Umeå larmades. Vid ett sådant nöd larm ska helikoptern lyfta inom 15 minuter men det tog 80 minuter.

Då hade norsk ambulanshelikopter spanat i över en timme, visar Uppdrag gransknings reportage som sänds under onsdagen.

– Det tog naturligtvis lång tid och det ska vi förbättra, att det tog lång tid det har jag full förståelse för. De har planerat på ett seriöst sätt och sen gett sig iväg upp, säger Mowgli Halléhn som är chef för Sjöfartsverkets helikopterenhet.

Om jag förstått er rätt så ska helikoptern vara i luften efter 15 minuter vid ett sådant här nödlarm - hur kan du då säga att det fungerat bra?

– Det har olyckligt stått på vår hemsida att vi ska vara i luften inom 15 minuter som vi nu har ändrat, det är olyckligt att det har stått så, säger Mowgli Halléhn.

Sjöfartsverkets helikopter kom aldrig kom fram till haveriplatsen även om den var på väg vid lunchtid dagen efter för att flyga ut fjällräddning. Men den insatsen avbröts på grund av tekniska problem då bränslet blivit för kallt. En ren säkerhetsåtgärd och helikoptern hade kunnat fortsätta om det verkligen hade behövts, hävdar Mowgli Halléhn.

– Och det tycker jag också var ett klokt beslut att inte fortsätta ut i fjällvärlden med den varningen kvar. De hade som sagt kunnat fortsätta ut på ett spaningsuppdrag om det hade varit så men nu valde man att göra på det här sättet, säger Mowgli Halléhn.

Redan förra året rapporterade SVT:s uppdrag granskning om Sjöfartsverkets köp av de sju nya räddningshelikoptrarna för runt en miljard kronor. Och affären utreds av Konkurrensverket och Riksenheten mot korruption.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".