Linköping

Trygghetslarm var ur funktion i tre timmar

0:52 min

Hemtjänstens trygghetslarm var ur funktion för cirka 3 200 larminnehavare i Linköping under tre timmar igår eftermiddag när Telias mobiltelefoni inte fungerade. Kunderna fick kontaktas via telefon eller extra besök.

På kommunen ser man allvarligt på att så många trygghetslarm var ur funktion, men det är tack vare en digitalisering av systemet som gjordes förra hösten som det inte tog mer än tre timmar innan hemtjänstens personal kunde börja söka upp kunderna manuellt. 

– Vi har ett avtal med Telia där vi ska gå över på en annan operatör när nåt blir fel, men nu vart det ett sådant fel att det inte fungerade så. Linköpings kommun har gjort sitt yttersta för att avtala bort att det här ska hända, säger John Fristedt, it-utvecklingschef inom omsorg och äldreförvaltningen.

– Det viktigaste är att hemtjänsten ska kontrollera att larmen fungerar var fjärde timme och annars kontaktar de manuellt kund för att se att de är säkra, trygga och har det bra.

Ingen ska ha kommit till skada under tiden då trygghetslarmet var ur funktion enligt vad John Fristedt känner till. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista