Sol eller regn? Foto: Jack Mikrut, Pressens Bild

Vädertjänst hjälper företag

Det är inte bara semesterfirare som anpassar sin vardag efter vädret utan även företag planerar sin verksamhet efter väderprognoser.

Att fatta rätt beslut vid rätt tillfälle kan spara pengar åt företagen. En av de som köper vädertjänster är Lelle Ekman som driver Lelles odlingar utanför Norrköping. Han har haft vädertjänst i tre år för att få en så bra skörd som möjligt av morötter och potatis.
Lelle Ekman tittar på regnmängder, hur det ser ut med värmen och hur mycket det kommer att blåsa. Han kan även titta på hur det ser ut i resten av landet för att se hur det går för konkurrenterna. Ett hjälpmedel som gör att Lelle Ekman gjort besparing på exempelvis ogräsbekämpningen.

Men det är inte bara odlare, lantbrukare, restaturanger och caféer som köper SMHI:s tjänster för att fatta rätt beslut. Storföretag som IKEA och Arla använder prognoserna för att bemanna kassorna och dimensionera hur mycket mjölk och filmjölk som ska produceras.
SMHI som gör prognoserna har märkt av att det går att hitta liknande information gratis på nätet. De utvecklar nu nya tjänster, mer anpassade efter kunden för att möta den konkurrensen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".