Det är inte alltid så lätt att välja rätt telefonbolag Foto: Pressens Bild

Omöjligt få hjälp vid tvist med telefonbolag

Avregleringen av den svenska telemarknaden har lett till att antalet klagomål om felaktiga telefonräkningar och oseriösa teleoperatörer har ökat kraftigt. I nuläget är det dock i princip omöjligt att få hjälp, om man inte går till domstol.

På PTS (Post och Telestyrelsen) vill man därför att en helt ny instans med uppgift att lösa tvister mellan telefonbolag och kunder, ska skapas.

- Vi har tillsammans med Konsumentverket påpekat att det nästan är omöjligt för privatpersoner och småföretagare att få hjälp med tvistlösning utanför domstol, säger Mattias Grafström på Post och Telestyrelsen.

Det var för sex år sedan som vi svenskar, genom det så kallade förvalet, fick möjlighet att själva välja telefonbolag.  Abonnemangsavgiften fick vi dock fortsätta att betala till Telia, men från och med årsskiftet är det också möjligt att flytta sitt abonnemang till andra leverantörer än Telia.

I dagsläget har mer än två miljoner svenskar bytt telefonbolag och närmare 400 000 har också valt att flytta sitt abonnemang. 

Avregleringen har dock inte varit problemfri. PTS har fått ta emot stora mängder klagomål från missnöjda kunder och därför har man nu framfört sitt förslag om en helt ny instans till konsumentminister Ann-Christin Nykvist. 

- Det är helt enkelt för svårt att få tvister lösta utanför domstol just nu, säger Mattias Grafström som uppmanar konsumenter som känner sig osäkra att höra av sig till PTS eller Konsumentverket innan de väljer telefonbolag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".