Hemtjänst
Den digitala tekniken inom hemtjänsten ska göra arbetet mer effektivt. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Östergötland

"Hemtjänsten ser inte människan"

Li Teske: "Påminner om industrin för hundra år sedan"
1:39 min

Kritiken mot den nya tekniken inom hemtjänsten är hård. På PRO i Östergötland är man rädd för att människan glöms bort.

– Man ser inte längre människan i vården. Man är styrd av tiden man har till förfogande, säger Li Teske, ombudsman för PRO i Östergötland. 

PRO i Östergötland är kritiska till vilka konsekvenser den nya tekniken inom hemtjänsten kan få. Tanken är att den digitala tekniken i hemtjänsten ska göra arbetet mer effektivt. Personalens besök hos de äldre dokumenteras också mer. 

Det här påminner ju om hur man mätte tiden hos de anställda i industrin för hundra år sedan. Kvalitet handlar ju om kontinuitet och relationer.

Men både fackförbund och enskilda vårdtagare har lyft farhågor om hur det ska påverka personal och de äldre.

På PRO i Östergötland är man inte emot modern teknik, men ifrågasätter om tekniken verkligen skapar mer kvalitet i vården.

– Den nya tekniken ska vara till nytta för den enskilde. Men det här låter inte som att det höjer någon kvalitet, säger Li Teske, ombudsman på PRO i Östergötland.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".