butik,affär,kunder, handlare,elaffär
1 av 2
Peter Jonasson hjälper kunder i butiken i Kisa Foto: Maria Turdén/Sveriges Radio
handel,företag,näringsliv
2 av 2
Peter Jonasson i sin butik i Kisa Foto: Maria Turdén/Sveriges Radio
Kisa

Presentkort och lotter ska få kunder att handla där de bor

Företagaren Peter Jonasson: Kisaruschen fungerar jättebra
1:43 min

I Kisa får kunder en lott för varje hundralapp som spenderas i butikerna. Det är ett sätt att behålla köpkraften kvar på orten.

Mindre orter för en ständig kamp när det gäller att behålla affärer och butiker och det gäller att hitta olika sätt att möta konkurrensen från köpcenter och e-handel.

Peter Jonasson driver en elbutik i Kisa och är aktiv i företagarföreningen. Att ha en mer personlig service är deras främsta vapen mot låga priser och större utbud.

– Vi försöker att knyta personliga kontakter med våra kunders säger han.

Speciella satsningar är också ett sätt att se till att de dom som bor på orten också väljer att handla där. I tex Valdemarsvik satsar handlarna på presentkort under julhandel där köp för en viss summa ger ett presentkort.

I Söderköping finns ett mynt i tre valörer som fungerar som presentkort i butikerna. Kisa har ett lotteri som kallas för Kisaruschen.

– Det fungerar jättebra och vi har haft det i sexton år säger Peter Jonasson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".