varningsmärke, skola
Foto: Yvonne Åsell / SvD / TT
Linköping

Svårt att lösa trafikproblem vid skolan

1:41 min

Det råder fullständigt trafikkaos på flera skolor runt om i Östergötland varje gång det hämtas och lämnas barn. I Linköpings kommun har man försökt göra något åt det.

Linköpings kommun har flera projekt för att få folk att köra långsammare och få föräldrar att inte köra bil för att lämna barnen på skolan.

Kampanjen bilgymnastik ska uppmuntra barn och föräldrar att cykla eller gå till skolan. I "mitt liv, dina sekunder" får man se bilder av barn som håller i 30-skyltar vid skolan för att få trafikanter att sänka farten.

– Där vi har haft kampanjerna har vi sett en kortsiktig förbättring. Vi har sett de klasserna som haft en genomgång av bilgymnastik där är det färre som kör bil och där vi har haft 30-skyltarna har folk saktat in i alla fall tillfälligt, säger Melanie Larsson, trafikingenjör på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Hade man följt trafikreglerna och kört 30 km där det är 30 km då hade inte de här problemen funnits.

Men att få ett långsiktigt resultat är svårt då det kommer nya elever hela tiden och alla måste informeras igen. Det är ett ständig arbete med de här kampanjerna, enligt Melanie Larsson, ett arbete som måste fortgå hela tiden för att de ska funka.  

Där trafiken är som värst är de skolor som ligger utanför staden.

– Generellt kan vi säga att de är skolor som är i utkanten av staden, där det är mycket villor och sådana typer av bostäder, säger Melanie Larsson, trafikingenjör, miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, Linköpings kommun.

Det största problemet är föräldrarna som struntar i trafikregler och väljer bilen framför att gå.

– Grundproblemet är att folk väljer att köra för fort. Hade man följt trafikreglerna och kört 30 km där det är 30 km hade inte de här problemen funnits, säger Melanie Larsson, trafikingenjör på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, Linköping kommun.

Att bygga om längs vägarna har inte heller hjälpt för att få folk att sänka farten. Att exempelvis sätta ett farthinder får bilisterna att sänka farten när de ska köra över, men många höjer farten igen efter.

– De vi kan göra istället, vid till exempel nybyggen, är upphöjda passager där barnen ska ta sig över gatan. Bilarna måste köra långsammare över viktiga passagerna där barnen samlas, säger Melanie Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".