Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tåg vid perrong.
Foto: Foto: Alexandra Svedberg/Sveriges Radio
Östergötland
Lägre hastighet föreslås på Ostlänken
2:23 min

I Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan för perioden 2018-2029, som överlämnades till regeringen i dag, föreslås att tågen på Ostlänken får en maxhastighet på 250 kilometer i timmen.

Tidigare har det föreslagits att tågen på den höghastighetsjärnväg som planeras mellan Järna och Linköping och som går under namnet Ostlänken ska ha en maxhastighet på 320 kilometer i timmen.

– Med den utformning och de stationer som Ostlänken planeras för idag så blir det en relativt liten skillnad. Det handlar om maximalt sex minuter och vi tycker att det är svårt att motivera den stora prisskillnad som finns mellan de olika alternativen, drygt tio miljarder kronor, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Ombyggnaden av E22 förbi Söderköping finns med i Trafikverkets planer för perioden fram till 2029 liksom sträckan Hallsberg-Mjölby för dubbelspår och mötesseparering av riksväg 50 mellan Mjölby och Hallsberg.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".