Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Frida Andersson och Amber Karlsson, elever i årskurs sju på Lysingsskolan i Ödeshög.
1 av 2
Frida Andersson och Amber Karlsson, elever i årskurs sju på Lysingsskolan i Ödeshög. Foto: Lisen Elowson Tosting/Sveriges Radio
Maria Bäckström, lärare på Lysingsskolan i Ödeshög.
2 av 2
Maria Bäckström, lärare på Lysingsskolan i Ödeshög Foto: Lisen Elowson Tosting/Sveriges Radio
Östergötland
Östgötska ungdomars nyhetsflöden ska undersökas
2:15 min

Fem skolor i Östergötland kommer att medverka i ett forskningsprojekt där ungdomars nyhetsflöde ska undersökas för att bland annat se hur trovärdiga nyheterna är.

Syftet är att få kunskap om vilka nyheter som förekommer i ungdomarnas digitala flöde och hur trovärdiga nyheterna är. Samtidigt ska eleverna lära sig källkritik genom försöket.

Frida Andersson, elev i sjuan på Lysingsskolan i Ödeshög berättar att falska nyheter sprids lätt.

– Det har nog hänt några gånger att saker har spridits som inte var sant.

Det är den ideella organisationen Vetenskap och Allmänhet som koordinerar experimentet där forskare ska undersöka vilka nyheter som rör sig i cirka 11 000 högstadie- och gymnasieelevers digitala nyhetsflöden.

Här i Östergötland kommer fem skolor delta, bland annat Lysingsskolan i Ödeshög där NO- och matteläraren Maria Bäckström är ansvarig för projektet. Hon berättar att det skiljer sig ganska mycket åt hur bra elever är på att värdera en nyhet.

– Det är väldigt olika, en del har väldigt bra koll medan andra tror på allt de läser, säger Maria Bäckström till P4 Östergötland.

Hur mycket jobbar ni med det idag?

– Vi jobbar ganska mycket med det idag, det ingår ju i läroplanen, säger Maria Bäckström. 

Genom det digitala verktyget Nyhetsvärderaren kommer eleverna under en vecka att samla in, kategorisera och granska nyheter på ett vetenskapligt sätt. Ungdomarna får här en möjlighet att på ett källkritiskt sätt granska de nyheter de har i sina egna digitala flöden, samtidigt hjälper de forskarna att få kunskap om vilka typer av nyheter som unga tar del av och även hur de får sina nyheter.

Det är första gången ett sådant experiment genomförs i Sverige. Amber Karlsson som går i sjuan på Lysingsskolan tycker att det ska bli spännande att få vara med i forskningen. Hon har själv erfarenhet hur fort felaktiga nyheter kan spridas via sociala medier.

– Det var den här händelsen i Stockholm när en lastbil körde på massor av människor. Jag trodde att flickan som blev påkörd överlevde men det fick jag veta sen att hon inte hade gjort, säger Amber Karlsson.

Läraren Maria Bäckström tycker att det ska bli intressant att vara med i experimentet och hon att de kommer att ha nytta av forskningen i skolan.

– Det blir intressant med en vetenskaplig rapport och det blir bra att se att man inte bara kan använda en källa, säger Maria Bäckström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".