Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
 Alvar Johnander, Herman Waernér, Liselott Drejstam, Sandra Hydén, Louise Donderer.
Alvar Johnander, Herman Waernér, Liselott Drejstam, Sandra Hydén, Louise Donderer. Foto: Rosmari Karlsson/Sveriges Radio.
Linköping
Lyssna
9:50 min

Elever på Hjulsbroskolan: information måste vara trovärdig

Publicerat måndag 11 september 2017 kl 17.00

På Hjulsbroskolan arbetar eleverna med källkritik redan från förskolan och vidare upp i årskurserna.

Den ideella organisationen Vetenskap och Allmänhet koordinerar experimentet där forskare ska undersöka vilka nyheter som rör sig i cirka 11 000 högsstadie- och gymnasieelevers digitala nyhetsflöden.

Här i Östergötland kommer fem skolor att delta. På Hjulsbroskolan har man under de senaste sju åren arbetat särskilt med att få in källkritik som en naturlig del i undervisningen på Hjulsbroskolan i Linköping.

– Jag hittade en sida där man sa att fler människor dör av kor än av hajar och det lät inte trovärdigt, då kollade jag det, säger Herman Wearnér, årskurs 4.

– Vi pratade mycket om vad som kunde vara fejknyheter och vad som inte var fejk, säger Alvar Johnander, årskurs 4.

– Vi började i ettan och det kan vi ha med oss resten av livet, säger Louise Donderer, årskurs 6

– Det är trovärdigt om det går att lita på och är rätt, säger Sandra Hydén, årskurs 6.

– Det här är ett förhållningssätt som jag tycker att eleverna ska träna in och ha med sig när de tar in information, säger Liselott Drejstam, focusbibliotekarie.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".