Signalfel i Norsborg skapar stora förseningar.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Linköping

Linköping drar sig ur utvecklingssamarbetet med Stångådalsbanan

1:26 min

Linköpings kommun lämnar insfrastrukturkansliet som arbetar med utvecklingen av Stångådalsbanan – järnvägslinjen mellan Kalmar och Linköping.

Kansliet startades för sju år sedan när politiker i de åtta kommunerna längs banan var missnöjda över statens fördelning av pengar till infrastrukturen där Stångådalsbanan missgynnades.

Igår valde kommunstyrelsen i Linköping att dra sig ur det samarbetet. Politikerna i Linköping vill prioritera förverkligandet av Ostlänken, och i förlängningen Götalandsbanan och även Europakorridoren – och då menar man att det inte är lämpligt att i nuläget vara aktiv medlem i infrastrukturkansliet som bedriver lobbyarbete med andra prioriteringar.

Helen Nilsson (S), kommunalråd i Vimmeby, är besviken och menar att Linköpings kommun inte ser värdet av järnvägslinjen.

 – Det här känns allt annat än muntert, säger hon i dag.

Sara Skyttedal (KD), kommunalråd i Linköping, reserverade sig mot beslutet.

– Jag tror att man har lite av ett storstadskomplex och inte förstår att vi måste också se till att stärka landsbygden för att se till att både regionen ska fungera – men också att Linköping ska stärkas som stad, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".