1177
1 av 4
Från och med i december slutar 1177 boka tid till patienter. Foto: Emma Garzon
Malou Lindberg
2 av 4
Malou Lindberg berättar att överbalastningssvar har blivit obefintliga och väntetiderna har blivit kortare sedan 1177 började med en samverkankö mellan nio landsting och regioner. Foto: Emma Garzon
1177
3 av 4
Målet är att 1177 vårdguiden på telefon på sikt ska bli nationellt. Foto: Emma Garzon
Maria Randjelovic
4 av 4
Att själv boka tid till en jourcentral på webben passar bara vissa, menar Maria Randjelovic. Foto: Emma Garzon

1177 slutar boka tid till patienter

2:20 min

Snart kommer 1177 Vårdguiden på telefon sluta boka tider till patienter på länets jourcentraler. Hur bokningarna ska gå till då är ännu inte bestämt, men det pågår ett pilotprojekt i Norrköping där patienter själva får boka tid till jourcentralen via webben.

Den lösning passar dock bara vissa, menar Maria Randjelovic som är utvecklingschef för primärvårdscentrum i Region Östergötland.

– Det kan vara så att man är för sjuk och trött för att orka ta ett sådant initiativ själv. Det kan också röra sig om personer med språksvårigheter, eller som har svårt att rent intellektuellt klara av den typen av bokningsfunktion.

Det är sagt att 1177 ska sluta boka tider den första december, men datumet kan förflyttas. För dem som inte kan boka tid själv via webben kommer troligtvis personal på jourcentralerna att sköta bokningarna. Enligt Sandra Berndtsson, sjuksköterska inom primärvården, räcker bemanningen inte till om sjuksköterskor måste göra det.

– Vi vill ju använda rätt kompetens. Så om man redan har blivit bedömd att man behöver vård via 1177 så ska man inte behöva prata med en sjuksköterska igen, utan man skulle kunna kolla på andra yrkesgrupper som gör bokningen, säger Maria Randjelovic.

För att skapa en jämlik vård i landet är målet att 1177 Vårdguiden på telefon på sikt ska jobba nationellt. Av sekretesskäl kan regioner och landsting inte gå in i varandras journaler, och därför ska 1177 sluta boka tider till patienter på länets jourcentraler. Sedan maj i år har 1177 en samverkankö vissa tider på dygnet. Det innebär att östgötar som väntar längre än fyra minuter kopplas vidare till kön som sker mellan nio landsting och regioner. Och det har gett resultat. 

– Tittar vi på frekvensen av överbelastningssvar till inringare så har det blivit obefintligt när vi samverkar, och det är ju väldigt positivt. Även väntetiderna för att få svar har gått ner markant, berättar Malou Lindberg som är verksamhetschef vid 1177 Vårdguiden på telefon i Östergötland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".