Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Maria Andersson
1 av 2
Maria Andersson tycker att det är svårt att utveckla barnens modersmål, då pedagogerna inte kan prata alla modersmål som barnen har. Foto: Emma Garzon
ipad
2 av 2
På förskolan Ridhusgatan 4 får alla barnen bland annat titta på filmer på olika språk. Foto: Emma Garzon
Linköping

Så går det för förskolorna att utveckla barnens modersmål

2:08 min

För två år sedan bestämde Linköpings kommun att ta bort modersmålslärarna på alla förskolor. Ansvaret att utveckla barnens modersmål och kulturella identitet i förskolan ligger nu på pedagogerna.

Maria Andersson, förskollärare på Ridhusgatan 4 i Berga, tycker inte att förskolan lyckas uppnå målet helt och hållet.

– Att utveckla språket är svårt. Vi kan ju inte prata alla modersmål som barnen har.

På Maria Anderssons avdelning Elefanten går 25 barn och i gruppen finns fem andra modersmål än svenska. Pedagogerna får hjälp av processtödjare som tipsar om hjälpmedel för språkutveckling, till exempel att titta på film på olika språk på Ipaden. Dessutom får barnen lära gruppen ord och fraser på sitt modersmål.

– En del barn är väldigt verbala, både på sitt modersmål och svenska. Och de barnen är lätta att kommunicera med. Men de som knappt pratar varken svenska eller sitt modersmål kan man inte kommunicera om deras språk, säger Maria Andersson.

Vi kan ju inte prata alla modersmål som barnen har


Bakgrunden till varför modersmålslärarna försvann var att Skolinspektionen ansåg att Linköpings kommun inte uppfyllde lagstiftningen om modersmålsstöd i förskolan. Det var inte heller möjligt att hinna ge alla barn modersmålsundervisning.

I dag ska pedagogerna i stället väva in stödet i den ordinarie verksamheten. Jakob Björneke, som är ordförande i barn- och ungdomsnämnden, berättar att kommunen gjorde en uppföljning hur det gick för förskolorna i våras.

– Jag kan konstatera att många jobbar bra med det här, men på många ställen finns det mer att göra. Och det har varit en ganska lång startsträcka för många att komma igång med det här, säger Jakob Björneke. 

På förskolorna Storgården 58 och Stiglötsgatan 33 i Skäggetorp fungerade modersmålslärarna tidigare som brobyggare. När de försvann fick förskolorna pengar från kommunen för att anställa brobyggare på heltid som pratar arabiska och somaliska. Framför allt hjälper de till under inskolningen.

– Vi får mycket stöd där, de är oss behjälpliga med det vi behöver, berättar förskolechef Lena Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".