Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1177
1 av 2
Timanställda vikarier har inte fått utbildning om nya rutiner och arbetssätt på 1177 i Östergötland. Foto: Emma Garzon
Mats Johansson (S), ordförande i regionstyrelsen.
2 av 2
Mats Johansson (S), ordförande i regionstyrelsen. Foto: Rosmari Karlsson/Sveriges Radio
Östergötland

Kritiken: 1177 i Östergötland är inte patientsäkert

1:41 min

1177 Vårdguiden i Östergötland har brister i patientsäkerheten. Det slår Inspektionen för vård och omsorg fast. Anledningen är att timvikarier på 1177 inte fått fortlöpande utbildning i nya rutiner och arbetssätt.

– Vi har ett ansvar att den personal som utför telefonrådgivning har en relevant utbildning, och det behöver vi ta ett tydligare ansvar för, säger regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S).

IVO:s kritik grundar sig i att en gravid kvinna från Motala inte får tillräckligt bra hjälp när hon kontaktar 1177 efter att hon fått tidiga blödningar under graviditeten.

Vi har ett ansvar att den personal som utför telefonrådgivning har en relevant utbildning, och det behöver vi ta ett tydligare ansvar för

IVO konstaterar att sjuksköterskan som tar samtalet inte följer en rad rekommendationer om hur 1177 ska jobba. Samtidigt konstaterar IVO att sjuksköterskan, som är timanställd, inte fått utbildning i de nya rutiner och arbetssätt som 1177 utformat på senare år.

För det kritiserar IVO Region Östergötland och menar att 1177 i Östergötland inte är patientsäkert. Region Östergötland uppger att man inte haft resurser att utbilda även timvikarierna.

– Nu måste också de som har ett direkt verksamhetsansvar reflektera över den slutsatsen som IVO drar, och därifrån kan vi förtroendevalda ta frågan vidare, säger Mats Johansson.

Enligt Malou Lindberg, verksamhetschef på 1177 Östergötland, har verksamheten gjort vad de kan för att ge bästa möjliga rådgivning. 

– Jag anser att vi har arbetat med att säkerställa att ge de bästa förutsättningarna för våra medarbetare att kunna leverera en patientsäker rådgivning, säger hon.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".