Näthandel kläder
Snabba förändringar inom handeln innebär problem för modebranschen, enligt Peter Bolinder, vd för Boomerang. Foto: Erik Johansen/TT & Jon Olav Nesvold/TT
Östergötland

Klädföretagen har svårt att konkurrera med näthandeln

1:26 min

Svenska klädhandelsföretaget Boomerang har ansökt om konkurs. Ett hundratal personer berörs för bolaget med 16 butiker – bland annat i Linköping och Norrköping.

Vd:n Peter Bolinder pekar på den snabba förändringen inom modehandeln som en förklaring till de ekonomiska problemen.

– Vi har en marknad som förändras i rekordfart. Vi sitter med gamla strukturer för vi jobbar i en trögrörlig bransch med jättelånga ledtider. Vi har samtidigt en tung retail-rörelse som vi inte hinner förändra tillräckligt snabbt

Trenden är väl känd som ett spöke inom många branscher: en svårmatchad ökad handel över nätet med ständig förnyelse i utbud som bidragit till minskat antal kunder till färre varor eller kollektioner i butik.

– Och då har vi en jättestor omställning att göra för att se till att vi kan presentera nyheter hela tiden, säger Peter Bolinder.

I fjol gick butikskedjan Axelssons DEA mode i konkurs. I somras gick likaledes svenska varumärket Hunky Dory i konkurs. Indiska står under rekonstruktion. Streetvarumärket Wesc ansökte om rekonstruktion i november.

Modebranschen har det tufft nu konstaterar Kajsa Åström som är tillförordnad chefredaktör för modehandelns branschtidning Habit:

– Jag tror det är många som famlar just nu och som försöker hitta nya affärsmodeller. Det här är en transformation som är pågående och som säkert kommer att vara det några år, säger Kajsa Åström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".