Transportstyrelsen får kritik för otydliga fakturor

2:02 min

Det är sättet som Transportstyrelsen skickar ut sina digitala fakturor på som gör att det är lätt för personer att missa betala avgifter för till exempel trängselavgift, det menar Henrik Höglin, pressansvarig hos Kivra.

Transportstyrelsen har fått in 40 miljoner i påminnelseavgifter och tilläggsavgift sedan de gick över till att skicka ut digitala fakturor för vissa avgifter det här året. 

– Det finns två typer av försändelser, brev och fakturor. Problemet är att Transportstyrelsen skickar fakturor som brev. Ser man på företagen som skickar fakturor så ställer vi krav på att de är betalbara så det bli lätt för användarna att göra rätt för sig, säger Henrik Höglin, pressansvarig hos Kivra-

 Alla myndigheter använder samma format när de skickar ut meddelande eller räkningar via en digital brevlåda och det ska vara lika för alla leverantörer som tillhandahåller.

– Kivra är en av de leverantörer som finns för digitala brevlådor och det är inte så att alla leverantörer har samma möjligheter att erbjuda den här tjänsten, säger Mattias Carleson på Transportstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista