Skylten utanför SOS Alarms huvudkontor i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson/TT
Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Östergötland

Många SOS-samtal rings i onödan

1:20 min

SOS Alarm får drygt tre miljoner samtal varje år, men 30 procent av dem rings i onödan.

Det handlar allt från busringningar till samtal som egentligen skulle ha gått till polisen, vårdcentralen eller något annat samhällsnummer. Det här kan få konsekvenser för de som verkligen behöver akut hjälp.
Just nu genomför SOS Alarm en kampanj, i form av en frågesport, som ska få folk att ringa rätt. 

– Har vi ett hjärtstopp som ligger i kön och väntar så får ju de vänta ytterligare några sekunder för att få ett svar, och en telefonkö känns alltid oändligt lång. Om man då lägger till tio sekunder på att vi behöver lämna ut ett telefonnummer till nummerupplysningen så känns ju de sekunderna långa, säger Emilia Perälä, operatör på SOS. 

Hör i ljudklippet om när du INTE ska ringa till SOS - och vilka nummer du ska ringa i stället. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista