Bättre service hos Hyresbostäder

Det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Norrköping har förbättrat sin service. Det här visar en ny enkät som företaget har gjort med ett urval av sina hyresgäster.

Men fortfarande är det långt kvar till det resultat som Hyresbostäder hade 2003.

Det har varit ett stormigt år för det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Norrköping, med mycket kritik från hyresgästerna. Företagets årliga undersökning visade också att drygt en fjärdedel var missnöjda med servicen och främst städningen.

Orsaken var enligt företaget den omorganisation som man infört i november förra året, med entrepenörer, som inte fungerade fullt ut. Hyresbostäder har sen dess satt in en rad åtgärder, så sent som för några veckor sen gick man också ut och sökte nya lägenhetsreparatörer och medarbetare till kundservice, just för att öka tillgängligheten.

Nu visar också en uppföljningsenkät bland de boende att servicen har blivit bättre. Det såkallade serviceindexet, där man mäter hur hyresgäster upplever blandannat städning och trygghet har ökat men fortfarande ligger man långt ifrån det resultat som 2003 gjorde Hyresbostäder till en av landets bästa hyresvärdar.