Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Oväntat få frågor om trängselskatt

Trängselskatten i Stockholm har gett personalen vid Vägverkets kundtjänst i Linköping betydligt mindre att göra än beräknat.

Men över 10 000 samtal och 1 500 brev om trängselskatten hamnar ändå varje dag hos Vägverkets kundtjänst i Linköping.

Trots de höga siffrorna finns det kapacitet för ännu fler, då antalet trafikanter som har passerat betalstationerna har visat sig vara färre än vad man hade räknat med på Vägverket.

Birger Höök, projektchef för försöket, säger att det finns en överkapacitet och att man är redo för nästan dubbelt så mycket trafik.

Från början var det tänkt att arbetet med dagens ärenden senast skulle vara klart morgonen därpå, men nu är allting klart redan vid midnatt samma dag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".