Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommuner sinkar Ostlänken

Det kan vara så att det i slutändan blir kommunerna som bromsar det efterfrågade järnvägsprojektet Ostlänken mellan Mjölby och Stockholm. Det anser Sörmlands förre landshövding Bo Holmberg, som utsetts till ny samordningman för projektet.

En vanlig uppfattning om Ostlänken är att det är staten som bromsar projektet. Kommunerna och näringslivet vill få den tidigarelagd. Men enligt Bo Holmberg borde såväl Norrköping som Linköping prata mindre och göra mer.

Kommunerna har undertcknat så kallade samverkansavtal med banverket, där kommunerna åtar sig förbereda sina tätorter för den nya järnvägen. Bo Holmbergs uppdrag är att se hur långt alla parter har kommit och se om det är någon idé att starta tidigare än 2010. Det kommer att krävas nya översiktsplaner, utställningar, ombyggnader och så vidare.

Det är bara två veckor sedan politiker och tjänstemän Norrköping och Linköping förklarade att de skulle ligga steget före banverket. Bo Holmberg tvekar om så är fallet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".