Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vårdgarantin minskar köerna

Publicerat måndag 13 februari 2006 kl 12.33
Anna-Lena Sörensson, landstingsråd och ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden.

Antalet patienter som måste vänta mer än tre månader på att få vård har minskat med hälften i Östergötland sedan landstinget  införde vårdgarantin.
Det uppger landstinget efter att man gjort en ananlys av läget tre månader efter det att garantin infördes.

Vårdgarantin är en målsättning som politikerna beslutat om och som innebär att alla östgötar ska få kontakt med sjukvården samma dag man ringer.
Man ska också få tid för besök på en vårdcentral för ett nytt medicinskt problem inom sju dagar. Dessutom ska man få komma på besök eller få behandling inom specialistsjuksvården inom tre månader. Garantin gäller alla åkommor.

Telefonkontakt får 90 procent första dagen. Bra men det måste bli bättre, säger man i landstingsledningen. Tid till läkarbesök inom sju dagar lyckas man bäst med i Åtvidaberg. Såpkullen i Norrköping ligger i botten.
För att landstinget ska uppfylla vårdgarantin krävs bättre resultat, men det kostar pengar och landstinget har skjutit till medel, säger Anna-Lena Sörensson som är socialdemokratisk ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden. Det finns dock en risk för att andra sjukvårdsinsatser blir lidande av arbetet med vårdgarantin.
- Det finns en viss risk med det. Det har socialstyrelsen påpekat och därför måste man följa upp det väldigt noga, säger Anna-Lena Sörensson.
 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".