Harlad Bengsson och Bo Holmberg

Storföretag vill investera i Ostlänken

Nu mobiliseras även företagarna i Norrköping och Linköping i kampen för att tidigarelägga järnvägssatsningen Ostlänken.

Dessutom finns det storföretag som är beredda att investera i själva järnvägsbygget, avslöjar regeringens utredare Bo Holmberg:

Snabbjärnvägen Ostlänken mellan Stockholm och Linköping kostar 14 miljarder kronor att bygga, men hittills har regeringen bara avsatt två och en halv miljard till och med år 2015.

Tidigare landshövdingen Bo Holmbergs regeringsuppdrag är att utreda dels hur planering och tillstånd kan skyndas på, och dels att få fram andra pengar än statens.

Bo Holmberg tänker före sommaren att presentera vad han kallar för en kvinnlig planering med flera bollar i luften samtidigt, d vs att man startar flera planprocesser samtidigt.

Stort stöd från näringslivet

Vid mötet i Linköpings stadshus idag deltog även representanter för det lokala näringslivet. En  projektgrupp ska nu undersöka intresset för att vara med och investera i projekten kring Ostlänken. Och betalningsviljan finns, säger Östgöta Enskilda Banks bankchef Harald Bengtsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".