Nordiska pedagoger studerar Norrköpingsmodell

Idag kommer 16 specialpedagoger från Färöarna, Finland, Norge och Danmark för att studera hur Norrköpings kommun arbetar med funktionshindrade barn.

I Norrköping arbetar man med modellen att dessa barn ingår i vanliga klasser för elever utan särskilda behov.

Enligt programsekreterare Larsinge Axelsson vid utbildningskontoret är ambitionen i Norrköping att alla elever, även de med funktionshinder, ska ingå i den ordinarie skolverksamheten så långt som möjligt.

Studiebesöket är en del av samverkansprojektet Nordisk plattform som inleddes 1995. På programmet för de nordiska gästerna står studiebesök och grupparbeten tillsammans med specialpedagoger från Norrköping.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".