Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nio decennier av fantastisk radio att återupptäcka och minnas.

Moderna museet firar 50-årsjubileum

1 av 5
Gamla Moderna i exercishuset med Calders mobila skulpturer utanför.
2 av 5
Från den legendariska utställningen Hon - en katedral.
3 av 5
Robert Rauchenbergs get är ett av Modernas mest kända konstverk.
4 av 5
Idag finns Moderna Museet i Rafael Moneos omdiskuterade byggnad med sina karakteristiska lanterniner.
5 av 5
Dåvarande museichefen Pontus Hultén 1998.

 
Moderna museet har sedan starten varit en älskad institution. Köerna har emellanåt ringlat långt ner Skeppsholmen.

Många gånger har det funnits något på Moderna att förfasa sig över, från rörliga skrotskulpturer till ruttnande hästkött. 
 
Här minns Mats Arvidsson topparna och dalarna genom åren.
 
      
 
Moderna museet invigdes i exercishuset på Skeppsholmen i Stockholm den 9 maj 1958.
 
Nu fyller alltså museet 50 år i Rafael Moneos byggnad från 1998 med sina karakteristiska lanterniner. 
    
Idag heter Modernas chef Lars Nittve. Han har bland annat gjort sig känd för sin vilja att få balans mellan kvinnliga och manliga verk i samlingarna.
 
I ett utdrag ur programmet Spektakel från 1969 intervjuas bland andra museichefen Pontus Hultén och konstpedagogen Carlo Derkert av Mats Arvidsson.
  
  


 
Utställningen Hon - en katedral av konstnärerna Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely och Per Olov Ultvedt från 1966 är legendarisk. Inne i en skulpterad jättekvinna fanns bland annat en biograf, en berg och- dalbana, en guldfiskdamm och en läskedrycksautomat. Utställningen drog en jättepublik.
 
 
 
 
– Publiken kommer när det är bra kvalitet.
 
Det menade Pontus Hulten som blev Mr Moderna med hela svenska folket på 60-talet.
 
Pontus Hulten blev så småningom en utställningsorganisatör och museiman med världsrykte. Under några år från mitten av 70-talet ledde han Centre Pompidou i Paris och han var bland annat med om att bygga upp utställningsverksam-heten vid Palazzo Grassi i Venedig under 90-talet. 
 
Pontus Hultén var många gånger banbrytande i sitt sätt att skapa utställningar och ville att konsten skulle reta och utmana, samtidigt som han ofta lyckades förbli opretentiös. 
 
 
 
Carlo Derkert var en banbrytande konst-pedagog. 
 
Derkert, som var son till konstnären Siri Derkert, arbetade på Moderna museet under Pontus Hultén och startade bland annat Barnverkstan.
 
Här talar han med 11-åriga Eva Johanssson om vad popkonst är för något i programmet Stockholmsnytt från 1964.
 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".