Göta kanal – moderniseringen av Sverige

Baltzar von Platen fick 1810 tillstånd att bygga kanalen och de första spadtagen togs i maj samma år. Kanalen kostade ca 13,5 miljarder kronor i dagens penningvärde.


Kanalbygget blev första steget i moderniseringen av Sveriges infrastruktur, och sättet att organisera och finansiera arbetet utgjorde sedan modell för både järnvägsnätet och högspänningsnätet.

58 000 soldater från 16 olika regementen hjälpte till att gräva kanalen, till största delen för hand. En mindre del av arbetsstyrkan bestod av ryska desertörer som frivilligt hade anslutit sig.



Kanalen invigdes den 26 september 1832 av Karl XIV Johan. Baltzar von Platen fick aldrig se Göta kanal färdig eftersom han dog 1829. 
 
Från början var samtliga 58 slussar i kanalen handmanövrerade, idag är bara två sådana slussar kvar av historiska skäl. Bergs slussar är Göta kanals största sevärdhet och turistmål. Det var i dammen i Berg som en av båtarna körde upp på land i filmen Göta kanal.